2/28/2010

شارك في كتابة الحلقة الاولى من 710 جرينتش

بعد كثير من المداولات استقر الرأي على الا تكون الحلقة الاولى من البرنامج (في الرابع من مارس/ اذار المقبل) حلقة من حلقات الحوار التي يعدها جمهورها ككل حلقات البرنامج.
 الحلقة الاولى ستمهد للبرنامج بشرح تطور العلاقة بين الاعلام وجماهير المستقبلين مع تطور التكنولوجيا، كما ستشرح تطور فكرة مشروع 710 جرينتش ومواقعه. المهم انني احتاج لبعض الروابط لمقاطع فيديو او لمعلومات لكتابة الحلقة. وبما ان المعد هو انت فارجو منك ان تساعدني في البحث حيث انني احتاج الآتي:
- مقطع طريف يمكن استخدامه في سياق الحديث عن علاقة الانسان باجهزة الكمبيوتر
- مثال من شخص (غير عربي) نال شهرة واسعة في العالم من خلال نجومية او شهرة على الانترنت او في بوتيوب.... الخ
- ايضا احتاج لنموذج مدون او مدونة مشهورة في العالم العربي لكن ليس بالضرورة ان يكون ناشط او ناشطة سياسية . خذ مثلا غادة عبد العال في مصر. اريد امثلة مشابهة من باقي انحاء العالم  العربي، الخليج، السعودية؟
ضع مشاركاتك على موقعنا في فيسبوك  
غدا ساقوم بكتابة النص النهائي للحلقة ونبدأ التسجيل

هناك تعليق واحد:

هبه مراد يقول...

انا مش قادره ابلع فكرة البرنامج لغاية دلوقتي ، يعني انا عملت حساب في فيسبوك ولقيت نفسي بكلم اختي اللي في الاوده اللي جنبي من فيسبوك او بكلم صحباتي اللي بردو "مش في الاودة اللي جنبي" بس في نفس البلد من فيسبوك وزهقت منه ومقدرتش افهمه او افهم فايدته. كمان انا متأكده ان انتوا مش محتاجين حد يدور على معلومات ، ممكن تكونوا محتاجين افكار جنب افكاركم ، لكن معلومات ما افتكرش . علشان كده انا حتفرج على البرنامج بس بصراحه يعني مش بحماس كبير لاني يدوبك اخلص مذاكره وشغل الجامعه والحاجات المطلوبه مني ومش حقعد ادور على الانترنت علشان برنامج . مممكن لو جبتوا شخصية مستفزه افكر اشارك معاكم زي عبدالله كمال بتاع روز اليوسف او مجدي الدقاق او كمال الشاذلي لو حضرتك لسه فاكره.

http://www.youtube.com/710GMT